--------------------------------------------------------------------------------
قصة مديرة
تدور القصة حول مديرة مدرسة عازبه غابت عن المدرسة يومين وحين عادت لمدرستها قابلنها المدرّسات بالسؤال والسلامات حمد لله علي السلامه يا أبلة؟
قالت لهم : باركولي تزوجت .
قالوا المدرّسات : ألف مبروك .. بس مين سعيد الحظ ؟؟
قالت لهم : بصراحة زوجي هو زوج وحدة فيكم !!
المدرّسات : ايه يا تري مين هو ؟
قالت المديرة والله ما هاقولكم.
المهم قعدو يسؤلوهاكتير .. فقالت : أنا حالفة ما هقول اسمه .. لكن اللي تحب تعرف هو زوجها وإلاّ لا تجيب بكرة معها 100 جنيه
وكل واحدة تحط الفلوس علي الترابيزة .. واللي هآخذ فلوسها معناه زوجي ما هو زوجها .. واللي أخلّي فلوسها على الترابيزة ومش هآخذها فهو زوجها ... عيب عليّ أتزوج زوجها وآخذ منها 100 جنيه
وافقت المدرّسات على هذه الطريقة .
وتاني يوم .. كل وحدة جايه و معاها الفلوس ..
جت الأولى والثانية والثالثة والرابعة حتى العاشرة والمديرة تاخذ الفلوس..
وفي يوم جت المدرّسة رقم 11 .. و حطت الفلوس على الترابيزه.. قالت لها المدرّسة : ارجوكي خذي الفلوس قالت المديرة : اعذريني قالت المدرسة :
يبقي اكيد ده زوجي
فسكتت المديره وقالت : لأ بس الفلوس قليله شويه و....
وردت المدرسه بسرعة وقالت : خدي 200 جنيه
وهنا قالت المديرة : أووووووووووووه وانا موافقة وهنا اخذت الفلوس
تنفست المدرّسة وقالت : الحمد لله
ودخلت بقيّة المدرّسات حتى الـ 23 والمديرة تلعب بأعصاب كل وحدة وفي النهاية تأخذ ال100 جنيه او 200 جنيه حسب الحاله الاجتماعيه لكل واحده ..
المهم بقي مدرّسة واحدة وهي كانت غايبه عن المدرسة.. اتصلوا عليها المدرّسات : فينك يا أستاذة ؟؟ قالت : والله إنّا تعبانة ومش قادرة آجي المدرسة ..
قالوا لها : الف سلامه عليكي المهم لسه لغاية دلوقت مش عارفين مين هو زوج المديره وباقي 10 مدرسات (المهم ضحكوا عليها عشان يتأكدو إنها هي لأنه ما باقى حد إلاّ هي ) وقالوا لها : لازم تيجي بكره ..
المهم جات وهي تعبانه جدا وبتسحب رجليها بالقوة واول ما جات
دخلت المدرّسة الأخيرة غرفة المديرة وحطت باقي المدرسات يديهم على قلوبهم وحطت المدرسة ال100 جنيه على الترابيزة وأخذتها المديرة !!
وقالت : يا بنات فيه واحدة منكن ما أخذتش فلوسها؟
قالو : لا والله كلنا دفعنا الفلوس .
وهنا قالت المديرة :
المهم الفلوس ( 3000جنيه ) ما راح ترجع .. وأنا والله لا تزوجت ولا حاجه .. !! والله كنت مريضة اليومين اللي فاتو .. ولكن من شهر فات كنت بطلب منكم تدفعو 50 جنيه علشان نصلّح المسجد اللي في المدرسه ولا واحدة منكم دفعت جنيه واحد ..فقلت في نفسي والله لأدفّعكو 100 جنيه علشان نصلّح المسجد ونشتري مصاحف .
فقالت المدرسات : جزاك الله خيرا فداك الفلوس ولو حتي تطلبي اكتر احنا ما عندناش مانع بس رجالنا ما يتجوزوش علينا
الإثنين ديسمبر 10, 2018 11:58 am من طرف احمد خليل الجميل
» شرح كامل لمنهج اللغة العربية
الأربعاء أكتوبر 03, 2018 3:44 pm من طرف احمد خليل الجميل
» كيفية إحياء ليلة النصف من شعبان
السبت مايو 21, 2016 4:17 am من طرف ارتواء نبض
» اليوم العالمي للمرأة
الأربعاء مارس 09, 2016 1:03 am من طرف ارتواء نبض
» همسة إيمانية لفضيلة الشيخ فوزي محمد أبوزيد
الأحد ديسمبر 13, 2015 12:59 pm من طرف ارتواء نبض
» ما حكم ضرب الأطفال
الأحد نوفمبر 22, 2015 5:05 pm من طرف ارتواء نبض
» درس نموذجى
الأربعاء أكتوبر 21, 2015 2:18 pm من طرف سهير عايد رزق
» ورشة عمل كيمياء
الأربعاء أكتوبر 21, 2015 2:14 pm من طرف سهير عايد رزق
» اجتماع موجهىعموم التربية الزراعية
الأربعاء أكتوبر 21, 2015 2:07 pm من طرف سهير عايد رزق